woensdag 1 april 2009

Payday



Het is tijd om de crew en cast te betalen. En de castingdirector, de camera en de kamelen mannen en de hotels, de maaltijden, de walkie talkies, de extra services en alles wat er nog allemaal achteraan komt.
Dan hebben we nog twee dagen te gaan incluis een extra dag met de muzikanten die de film als het ware vertellen met een speciaal gecomponeerde song.
Het einde nadert nu voelbaar. Voor een aantal niet gehaalde shots moeten we de ontbrekende locaties nog zoeken. De tijd dringt, het is gebleken dat niet iedere locatie even gemakkelijk en veilig is en de spanning stijgt onder de locale gelederen. We lopen met zijn allen op de laatste benen. We besluiten een draaidag over te slaan en deze dag te gebruiken om de laatste puntjes op de i te zetten. De aandacht verlegt zich nu naar de rekeningen. Ik maak alle betalingen gereed volgens de contracten. Het geld gaat in envelopjes met de kwitanties. Tegen het einde van de dag heb ik de betalingen van de technische crew zo goed als achter de rug en is de locale crew aan de beurt. Als ik naar buiten ga om ergens wat te eten krijg ik bijna een handgemeen met Harendrapal die mij meldt dat iedereen erg ongerust is over de betalingen, Er dus blijkbaar geen vertrouwen is. Ik laat weten dat ik baas over mijn eigen tijd ben en ik later terug ben om de rest van de betalingen te doen. Het wordt een enorme rel waarbij Sander als uitlaatklep word ingezet en ik van alles naar mijn hoofd geslingerd krijg. Later blijkt dat Harendrapal iedereen verbiedt direct geld van mij aan te nemen. Het is een machtsspel en Harendrapal kan het wederom niet verdragen in het stof te moeten bijten.....voor een vrouw? Gezichtsverlies? Controle kwijt? Of het mislopen van commissie.. Vanzelfsprekend worden alle betalingen de volgende dag gedaan en betaal ik zelfs iets meer, reken ook de benzine van de brommertjes af en geef een perdiem bedrag voor de dagen dat ze onderweg wat hebben moeten eten.
Eén rekening betaal ik nog niet. Het is de rekening van Mahender, onze casting director en animal handler. Voor dat we begonnen met draaien hebben we een aantal tarieven afgesproken. Figuranten voor de achtergrond en edelfiguranten die prominenter in beeld zijn en de prijs van kamelen en andere dieren. Op het overzicht wat ik ontvang staan tarieven vermeld die we nooit hebben besproken. Onder andere is er een categorie 'Royal Family' die dubbel zo duur zijn als 'gewone' figuranten. Van Royal Family is geen sprake..wij Nederlanders maken geen onderscheid in kaste. Er is ook een categorie theatre artists die zelfs nog duurder zijn. We hebben echter nooit om theater artiesten gevraagd en iedereen kan wel zeggen dat hij professioneel acteur is. Ook rekent hij huur voor de kamelenkar die we notabene zelf hebben laten bouwen door onze art director. Ik breng alle bedragen terug tot de afgesproken 'rate' en stuur de rekening terug met de mededeling niet verder te willen discusseren of te onderhandelen. Ik ben er wel klaar mee. Mijn tegen voorstel word geaccepteerd en daarmee is het laatste grote bedrag voldaan. De rust en de verstandhoudingen zijn hersteld. Met Harendrapal komt het goed omdat ik hem een raadzame en vriendschappelijke e-mail verstuur. Letterlijk laat ik hem weten dat hij moet oppassen voor te grote 'desire of power' en dat hij zijn integriteit moet bewaken. En dat we allemaal soms bescheiden moeten zijn en moeten openstaan om te leren en voor de inbreng van anderen. Het werkt, ik ontvang een emotionele sms en onze vriendschap is hersteld. Na zeven weken intensief samenwerken vind ik dat belangrijk. Nu kunnen wij elkaar over een paar dagen omhelzen en in stijl afscheid nemen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten