woensdag 25 februari 2009

Ik ben weg


'De tijd smelt hier" schreef Cees Nooteboom in 'Omweg naar Santiago' over Spanje. Zijn er toch werkelijk meerdere overeenkomsten tussen Rajasthan en Andalucia, dat is er zeker één.
We zijn alweer een dikke week in India. De dagen voor ons vertrek met de beslommeringen over de benodigde journalisten visa lijken zich in een grijs verleden te bevinden.
Het project 'BARDSONGS" waarvoor we hier zijn bestaat uit twee delen. Het eerste deel speelt zich af in Jodhpur (Rajasthan) en het tweede deel in Ladakh. Om hier te mogen draaien heb je een filmpermissie en het daaraan gekoppelde J-visum nodig. Zo een paar dagen voor vertrek heb ik nog geen nieuws en begin ik mij ongerust te maken. Volgens een tussenpersoon is daar geen enkele reden toe maar ik voel nattigheid en dring door tot de juiste persoon bij de Ambassade. De aanvraag is inderdaad al een tijd geleden gedaan maar omdat Ladakh een militair en politiek gevoelig gebied is gaat dat deel van de aanvraag via Binnenlandse zaken van India, wat een enorm traag moloch schijnt te zijn, en de aanvraag voor Jodhpur gewoon via Buitenlandse zaken. Zo gebeurde het dat die dagen in dat grijze verleden toch nog heel spannend werden. Immers, de tickets waren al geboekt maar zonder de juiste papieren zouden wij niets kunnen aanvangen.
Met enige krachtinspanningen en hulp van van de Ambassade in Den Haag kunnen we de aanvraag op het laatste moment nog splitsen en vertrokken wij afgelopen dinsdag 22 februari met de permissie naar Delhi. Via Helsinki. Sander Francken, de regisseur, Joost Schrickx, de schrijver en ik.
Ik dus, met twee mij vrijwel onbekende heren, naar een onbekend land. Voor zowat twee maal twee maanden. Twee films in twee verschillende streken.
Tevoren heb ik via e-mail wat contacten gelegd met productiemensen aldaar waarvan we er een paar gaan ontmoeten in Delhi. Zo ver gaat alles goed. Behalve dat ik zo ziek ben als een hondje. De nacht in het volle vliegtuig is dan ook even doorbijten. Gelukkig heb ik de door mij geadopteerde uitdrukking "Tijd smelt" en dat geldt ook in momenten van nood.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten