donderdag 26 februari 2009

De stad




De eerste avond komt een casting director langs. Hij blijkt ook de dieren en de rijtuigen te gaan regelen. We onderhandelen en komen tot een prijs. Hij woont zelf in het oude deel van de stad waar wij willen gaan draaien en regelt alles van binnenuit wat mij gunstig lijkt. De oude stad is verdeeld in Hindoe en Moslim wijken en het is niet eenvoudig met iedereen afspraken te maken. We zullen zo'n 150 to 200 mensen en een aantal kamelen, koeien, ezels en klein vee nodig hebben. Ik begin dus maar met vertrouwen. Tot het tegendeel is bewezen.
Ik maak kennis met de stad. Na mijn verhuizing naar een ander hotel de volgende dag, een klein paleisje met romantische binnenplaats, gaan we naar de oude stad. Ik zie daar waarom we hier zijn. De enorme tegenstijdigheden in India blijven mij boeien maar ook verbijsteren. De veelkleurige kledij, de prachtige huizen, sprookjesachtige straatjes, de handwerklieden in hun kleine winkeltjes, de groentekarren maar ook de stront op straat, kinderen die als honden door de straten zwalken, vuilnis, ratten, honden en penetrante lucht van stof en rotting.
Ik blijf rustig onder de aandacht van vele kinderen en maak locatie foto's. Ik heb de Cameraman Bert Pot beloofd één dezer dagen wat foto's te sturen. Het tweede deel van de crew komt pas op 15 maart aan.
We worden achtervolgt door een man. Hij loopt al enige tijd vlak achter me en ik wil er net iets van zeggen als blijkt dat hij bij het gezelschap hoort en mij moet beschermen tegen kwaadwillende bewoners. Vanaf nu wil ik voorgesteld worden aan iedereen die iets met wat wij hier doen te maken heeft. Buiten dat heb ik al genoeg aan mijn eigen schaduw..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten