woensdag 5 augustus 2009


Het lijkt misschien of de productie van 'Bardsongs' op de achtergrond is geraakt. Niets is minder waar. De aanvankelijke bedaarde gang van zaken begint nu aardig te zuchten en te steunen en hier en daar te kraken. Even een beknopt overzicht. Natuurlijk zijn daar de verborgen kosten, de corrupte permissie verleners, de onmogelijkheden en de veel te kostbaar uitgevallen details als een opgezette Dzo, gelukkig hebben we iets doods gevonden wat als Dzo door kan gaan na enige aanpassingen. Vader en dochter moeten het geval gaan dragen en omdat zo'n dier nogal groot is en de acteurs nogal klein - dus de opgezette Dzo over de grond zal slepen - zijn er speciale plateau schoenen voor de cast in de maak.....
De levende dzo die verder in het verhaal de kar moet gaan trekken is inmiddels opgespoord. Deze dieren gaan vrij grazen in de bergen als ze niet nodig zijn en dat kan wel even duren tot deze weer gevonden zijn. Digambar heeft een Dzo kar gebouwd en overmorgen zal er een proefrit plaatsvinden.
In het script zat ook een paard en wagen maar ook paarden trekken hier traditiegetrouw geen karren maar werken als lastdieren en sinds vandaag is deze scene veranderd in een open vrachtwagentje wat scheelt in enorm gelazer en oponthoud met onwillige dieren. Het komt de scene ook beter uit maar daarover zijn de meningen verdeeld.
-We komen er onderling maar steeds niet uit wanneer het een sprookje mag zijn en wanneer het realistisch moet zijn. Dit hangt maar steeds van de situatie en de te maken keuze af, wat ik nogal willekeurig vindt-.
Kodak is precies als eerder in Rajasthan roet in het eten aan het gooien door niet te leveren wat er is besteld met alle transport - en hoge kosten- gevolgen vandien. Morgen komt de camera uit Mumbai aan en de lichtmannen, deze keer zonder licht, uit Delhi. We zullen voornamelijk met reflecties werken aangezien 95 % exterieur is en de twee avondscenes maken we met licht wat we lokaal bij elkaar kunnen schrapen. De gevaarlijke rit over de Tanglang la pas laten we de lichttruck uit Delhi niet maken.
Sal en Dirk- Jan zijn ook aangekomen en aan het acclimatiseren. In plaats van 13 draaidagen is de periode verdeeld over 17 hele en halve dagen in verband met de afstanden. De muziek in succesvol opgenomen in een studio van een Boeddhistisch meditatie centrum en het script inmiddels in Ladahki vertaald. Veel van de acteurs spreken niet of nauwelijks Engels en sommige zelfs geen Hindi. Een Babylonische filmset. Op kantoor draaien de printers warm en morgen de finale break down vergadering.
Het weer is goed, onbewolkt. Warm.

1 opmerking:

  1. Kaatje, daar ben ik.
    Weer terug van 2 wken Veluwe met Joos (was geweldig)
    Ik volg je blog.
    Begreep al voordat ik wegging dat het allemaal wat beter ging (ook je gezondheid)
    Kon niet reageren; geen internetcafees in gereformeerd Veluwe.
    Denk aan je
    Heb het goed daar, hoog, verweg,enz
    Mij alles wel
    Zoen van Marcel

    BeantwoordenVerwijderen