woensdag 5 augustus 2009


Soms is de echtheid of waarheidsgetrouwheid der dingen niet zo heel belangrijk. Dat geldt voor sommige film scripts, tenminste als het ook zo bedoeld is (daarover later meer), en ook voor natuurverschijnselen. De herinnering aan mijn mooie magische moment op de magnetische helling werd bruut verstoord door wikipedia en andere internet sources. Het werkelijke bestaan van deze magnetische krachten word daar ten zeerste in twijfel getrokken. Het schijnt bedrog te zijn, optisch bedrog.
Maar is optisch bedrog ook geen mooi natuurverschijnsel? En hoe zit het met legendes, geloofsovertuigingen en allerlei vermeende spirituele krachten? Wat we graag geloven krijgt vanzelf zijn uiterlijke verschijning.
Ik ga nog terug naar de helling, ik neem (metalen) knikkers mee en een waterpas. Hoe dan ook, het was en is wonderlijk. Overigens staat er een manshoog bord op de helling waar gewaarschuwd word voor de magnetische krachten en ook helikopters schijnen de berg te vermijden. Of horen deze verhalen bij het bedrog, de legendarisering? Ik laat de uitslagen van mijn onderzoek weten maar de magnetische helling 30 kilometer van Leh blijft mijn magnetische helling. In ieder geval van die ene zondag middag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten