woensdag 26 augustus 2009

nog meer nieuwe vrienden





Mukul, Kawal, Digambar waren er al bij in Jodhpur en eigenlijk daardoor al 'oude vrienden' maar we hebben elkaar beter leren kennen in deze laatste weken en in het geval van Kawal heb ik hem anders leren waarderen dan in Jodhpur het geval was. Al met al hebben we drie maanden met elkaar doorgebracht, op elkaars lip, als buren, als collegé, als samenzweerders.
Digambar is een mirakel. Ook hier heeft hij alles, als in een handomdraai, samen met Dawa en zijn assistent uit Mumbai voor elkaar gekregen. Daarnaast was Digambar op de set ook nog eens de animal handler en in Likir de organisator van het beste feestje tijdens deze productie. En een motor liefhebber bleek hij ook nog te zijn, nadat ik een paar keer opperde dat ik wel een motor wilde huren kwam hij mij op een avond uit het kantoor halen voor een rit op een geleende motorfiets waarna ik dus daadwerkelijk één ben gaan huren. De Royal Enfield hebben we gedeeld, ik een beetje meer dan hij...
Mukul heeft opnieuw niet opgegeven, we hebben gelachen, soms wat gemopperd op de onduidelijke shotlijst maar alles is goedgekomen en Mukul heeft iedere dag na draaien iedereen voorzien van een callsheet en op de set zo goed als mogelijk de boel bij elkaar gehouden. Van mij krijgt hij een bonus in de vorm van een hotelnacht met zijn vrouw waarmee hij nog een paar dagen in Ladakh door brengt.
En Kawal, ja... dat is Zabbo, de man 'Lost in Ladakh" en tegelijk mijn humble servant. Hij heeft weer alles van buiten Ladakh geregeld en verder de productie administratie met mij gedaan. Veel uren, dagen, weken, lunches en diners samen doorgebracht. Tot het cadeautjes voor het thuisfront kopen aan toe. Als ik onze korte film aan het monteren ben zal ik nog meer tijd met hem besteden. Met Kawal als Zabbo dan.
Angdus is van hier, hij maakt de making off over Bardsongs. Zeer integer, bescheiden en onzichtbaar aanwezig. Hij vind het prachtig dat we hier een film maken met Ladakhse acteurs, met hun cultuur en met mensen van hier. Een man met hart en ziel.
Verder zijn er nog Dawa, Dechen, Dadul, Tsering, Rigzin en de alle zeer behulpzame en vriendelijke chauffeurs, cateraars, acteurs, assistenten en dorpelingen. Allemaal nieuwe vrienden. Dat is veel afscheid de komende dagen.

1 opmerking:

  1. Lieve Karin wat een geweldig avontuur heb je op het dak van de wereld beleeft!! ben zeer benieuwd naar je film.Hoop je zeer snel te spreken/zien als je weer in A'dam teru bent.
    Groetjes chris + familie

    BeantwoordenVerwijderen