donderdag 19 maart 2009

blackmail & hoog spel


In het verhaal wat we vertellen komt de geboorte van een kameel voor. Het toeval zou te groot zijn dat we dat werkelijk kunnen draaien dus zijn we al een tijd op zoek naar een pasgeboren baby kameel die we voor het betreffende shot in het struif kunnen dompelen en op kunnen laten staan. Wat zoiets zou moeten kosten had ik al doorgekregen op de eerste dag na aankomst en dit heb ik als zodanig zonder veel onderhandelen opgenomen in het werkbudget. De prijs leek mij alleszins redelijk. De middag voor de eerste draaidag, waar de baby kameel al meteen in op moet treden, worden de prijzen ineens ver-tien-voudigd. Het is niet gemakkelijk te vinden, het komt van ver en we moeten ook betalen voor de dagen die tussen de draaidagen in liggen. Dat het dier met zijn moeder mee moet komen en er transport aan te pas komt neem ik voor lief en bemidddel een extra bedrag voor bijkomende kosten. Even later krijg ik het bericht dat er zelfs nog meer moet worden betaald omdat de -onbekende- eigenaar niet akkoord zou gaan. We hebben het hier over een onheus bedrag, bijna een jaarinkomen van een kamelendrijver. We kunnen niet terug, we zijn afhankelijk.... denkt de animal handler die behalve zijn salaris ook nog een flink bedrag van het overeengekomen bedrag in zijn zak steekt. Ondanks dat ons nog een paar uur rest besluit ik voor de eer te bedanken. Ik ervaar het als chantage en eens toegegeven zal ik de rest van onze tijd hier doelwit blijven van zulke acties. Ik blaas de deal af waarna ik ogenschijnlijk rustig afwacht. Ik kondig aan een andere animal handler in te schakelen en laat de tijd voorbij glijden. Ook de eigenaar van onze plastic factory verdubbeld zijn prijs naar 100.000 rupees. Dat zijn zo'n 1.600 Euro's om een middag op een berg plastic te mogen filmen. Dat dacht ik dus niet. De uren worden steeds spannender. De animal handler zwicht voor mijn stijve poot. Onze kamelen komen gewoon voor een redelijke prijs met vier gelukkige eigenaren. Want geluk komt nooit alleen. De animalhandler buigt vandaag iets minder overdreven voor me. Voor de plastic factory vinden we op het laatste moment een andere locatie. So far so good. Op naar de volgende verassing.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten