donderdag 12 maart 2009

geld 1, want er komt meer..

Of je het nu wel hebt of niet hebt, veel of weinig, grote dingen wil maken, of bescheiden bezig bent. Of grote dingen wil maken voor weinig......het gaat uiteindelijk allemaal over geld. Alleen mensen die er voldoende van bezitten kunnen zonder schroom opmerken dat geld Ook niet Alles is. Of monniken die niets bezitten en afhankelijk zijn van de goede giften. Van mensen die er op hun beurt wel weer voor moeten werken.
In mijn rol als lineproducer kleeft het geld aan mij, stinkende rupees, dure euro's. Ik ben geld. Ik moet zorgen dat we het beschikbare bedrag goed verdelen en dat we alles kunnen uitvoeren wat er op papier staat, het script wat onderhevig is aan de omstandigheden, aan het brein van de regisseur en aan de keuzes die er gemaakt worden. Aan de Indische verborgen kosten waar ik een voortdurende strijd tegen lever. Het is een heel getover. Behalve dat ik ook een zekere natuurlijke autoriteit aan de dag moet leggen geeft geld (of het beheer daarvan) een artificiele autoriteit. Ookal zouden mensen je liever mijden..in een productie moeten ze altijd langs het geld. letterlijk en figuurlijk.
Sander en ik hebben beiden een bankrekening geopend bij de State Bank of India (nooit doen!) in Delhi. Met internet bankieren en alles er op en er aan. We dachten zo van het probleem af te zijn van tassen vol met rupees. Van dure wisselkoersen. Van contant limieten van de Nederlandse passen. Nu zijn we in Jodhpur en blijkt dat we hier ook met limieten te maken hebben omdat we een Delhi rekening hebben en dit niet met elkaar is gekoppeld. We zijn er dus niets mee zijn opgeschoten. Omdat bijna alles contant moet worden afgerekend hebben we dus een voortdurend cashflow tekort. Nu de draaidagen naderen en dit de dagelijkse kosten flink opduwt zit ik dus met een probleem. Inmiddels hebben Sander en ik het budget verdeeld over de twee rekeningen en is er nu iedere avond een geldtransportje naar de bank automaat om zo de ouderwetse tas vol met rupees te vullen. Contanten sparen. Als je 80.000 rupees per dag kan opnemen en je ongeveer 5 miljoen Rupees moet uitgeven zouden we hier dus 62 dagen moeten verblijven. We draaien maar 12 dagen en zijn weg op 8 april. Interessant probleem.

Helaas kan ik geen foto plaatsen van de taferelen bij het lokale filiaal van de State bank of India maar mag ik mij gelukkig prijzen dat ik dit verslag vandaag kan doen want ik werd bijna gearresteerd omdat ik foto's aan het maken was van de drommende rijen voor de loketten en de presse papiers op de enorme stapels papieren die moeten voorkomen dat de vennen alles doen rondvliegen. Ik werd gered door tussenkomst van Harendra Pal en heb ze ter plekke moeten wissen. Maar de volgende keer hoop ik op een beter resultaat want woorden zijn dan bijna niet meer nodig. Ik weet nu hoe het moet want ik weet nu dat het niet mag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten