zondag 1 maart 2009

Veldwerk en productie

Inmiddels zijn ook Sander en Joost hier ruimschoots en hebben we ettelijke locatiebezoeken afgelegd, is Sander met het shootingscript aan de slag en hebben we de productie manager uit Delhi een aantal dagen hier gehad. Samen met Mukul, de 1st assistant AD.
De dag van de massale casting was een goede test met de jongens. Afgezien van alle andere belangrijke zaken die gedaan moeten worden is zo'n dag veldwerk heel goed om de krachten te meten en te bundelen. Kawal die hier natuurlijk al tegen zijn zin zonder assistent was moest wat wennen dat ook hij vandaag bij het werkteam hoorde. Na enig gedraal kon hij er niet onderuit zelf de honderden mensen te fotograferen en samen met Mukul eigenhandig de nummertjes op de stickers te moeten schrijven. Om de registratie van de figuranten in spe later bij de foto te kunnen voegen hebben we die nummers nodig. Na de foto (met nummer) gaat de sticker op het formulier en kunnen we later het gezicht bij de foto terug vinden. Snel en efficient als je zoveel mensen in kaart moet brengen. Ik deed de pre casting op het grasveld en stuurde kandidaten door naar Sander en Joost waarvan ik vond dat ze mogelijk in aanmerking kwamen voor een benoemde rol. Met korte aantekeningen voor Joost op dit zelfde formulier.

De volgende dag de eerste productie vergadering. Daar komen de verassingen, de toch weer onherroepelijke assistenten van assistenten en de financiele adders onder het gras. Ondanks dat we al in een vroeg stadium met een budget in de weer zijn geweest en we deze ook in Delhi door hebben genomen blijkt dat Kawal er van uit gaat dat we aan de crew ook vol salaris betalen voor niet werkdagen aan de mensen uit Mumbai en Delhi. Geen perdiem om te eten en te drinken maar 100 % salaris. Vervolgens wil hij vandaag de contracten tekenen. Ondertusen heb ik nog steeds geen enkele naam en laat staan één telefoonnummer van de technische crew. Zijn insteek lijkt een poging om wat mankracht te laten zien maar ik win met gemak. De rest van de middag maakt hij mij een crewlijst en gaat akkoord met betaling van de crew voor gewerkte dagen plus een perdiem voor de spijzen en dranken op vrije dagen. Overigens zijn we het alweer even niet eens, per functie verschilt hier het bedrag voor perdiem. Ik vind dat vreemd, ik opper nog dat de ene mens toch niet minder voedsel nodig heeft dan de andere mens maar we verdelen uiteindelijk de crew weer in een A en B crew zodat het verschil tenminste minimaal blijft. De contracten komen wel zeg ik. Deze maak ik de komende week. Eerst zien dan geloven. Mukul, de 1st AD overigens is wel echt goed bezig. Hij maakt mappen van alle casting foto's per leeftijd en categorie en verdeeld locatie foto's in mappen per scene. Na twee dagen katten en kloten met Kawal smelt het ijs een beetje. Ik krijg zowaar C.V's van een paar belangrijke technici binnen waaronder de steadicam operator. We gaan met een grap uit elkaar. Mukul en Kawal gaan terug naar Delhi en voegen zich vanaf 8 maart weer bij ons. Ik ben al wat milder gestemd als de laatste twee dagen. Wie weet, groeien we misschien wel wat naar elkaar toe zodat ik ook over Kawal binnenkort positief kan berichten. Toch ben ik nu nog blij dat ik 'ons lot' niet geheel in zijn handen heb gelegd. Met Harendrapal bereiden we de lokale zaken verder voor.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten