zaterdag 28 maart 2009

Een spiritueel bank bezoek

Het geldprobleem is werkelijk op zijn hoogtepunt, of dieptepunt als je het anders uitlegt. De cash uitgaven rijzen de pan uit en de stapeltjes bankbiljetten die ik dageijks uit de bank automaat kan halen is niet voldende. Bovendien heeft de crew nog geen enkele betaling ontvangen ondanks dat dit wekelijks dient te gebeuren. Naar Delhi afreizen is geen erg aantrekkelijk maar ook geen erg veilig plan. We maken een afspraak met de plaatselijke bankmanager. We hebben nu zoveel tegengestelde berichten en adviezen gekregen dat we het nu wel eens uit de eerste hand willen horen.
De aanvankelijke arrogante houding van de man in kwestie biedt ons niet veel hoop. Wel word er met 'onze' bankman in Delhi gebeld en we krijgen de man zo ver dat hij ons laat weten dat hij de cheques die in aantocht zijn zal goedkeuren voor verzilvering. We hebben er in ieder geval een contactpersoon bij. Bij het verlaten van de kamer nodigt hij ons uit voor een ander gesprek. Hij zegt dat we na dat gesprek anders tegen het leven aan zullen kijken. Sander moet verstek laten gaan in verband met zijn noodzakelijke aanwezigheid op de set maar ik maak een afspraak voor de volgende ochtend 11.00 uur.
Belangrijke contacten moet je per slot van rekeningen goed onderhouden. Ik vermoed een nogal ijdele kennisoverdracht van deze man.
Ik ben als afgesproken ter plekke en tref de man alleen in zijn kantoor aan. Hij kijkt me peinzend aan en stelt me een aantal vragen over hoe ik tegen het leven aan kijk. Wat ik wil met het leven en waar ik volgens mij zelf sta in het leven. Ik antwoord zonder schroom. Dicht bij mezelf blijven, neem ik me voor. Na een korte stilte zegt hij me dat er niet veel mensen zijn die op alles het goede antwoord geven en hij kent mij een hoge levenswijsheid toe. Dan komt er pen en papier aan te pas en hij schets mij een pyramide met de 7 levensfases. De onderste laag krijgt het cijfer 1 en behelst het grootste deel van de mensheid. Zij leven slechts omdat ze niet dood zijn. Laag 2 zijn de egoisten en de oplichters, laag 3, die dus weer iets minder in aantal zijn, zijn de mensen die enige educatie hebben genoten maar alleen handelen uit zelf behoud, hebberigheid en ijdelheid. Ook van deze laag houden de goden niet. Laag 4 zijn de mensen die zich al iets meer bekommeren om hun naasten en niet alles doen om alleen zichzelf te verrijken. Deze mensen hebben nog een lange weg te gaan maar hebben de kansen hun ogen, oren en tong voor het goede te gebruiken. Laag 5, weer hoger in de pyramide en minder in aantal zijn goede mensen. Zij zijn van een spirituele standing en gebruiken daadwerkelijk de gaven die ze van de goden hebben meegekregen. Zij hebben ook de mogelijkheid nog hoger in de pyramide te komen. En zo gaat het verder tot in het puntje van de pyramide. Bij 7 ben je dicht bij god en zal je het goede doen en het goede achterlaten op deze aarde als je bent heengegaan. Je bent belangrijk voor het welzijn van de wereld. Over mij zegt deze naar eigen zeggen helderziende bankdirecteur dat ik zeer hoog in de pyramide zit en zelfs morgen, of tenmiste op zeer korte termijn, nog een trede hoger kom. Hij roept er nog iemand bij aan wie ik word voorgesteld als een wijze vrouw met hoge spirituele krachten. Ik laat dit alles maar met rechte rug over mij heen komen. Wat het allemaal betekent zal dan ooit wel blijken.
Wel, de volgende dag ga ik met de cheques die almaar voor problemen zorgden naar de bank en zonder enig probleem, zelfs zonder mijn paspoort of wat dan ook te laten zien krijg ik zomaar een miljoen rupees mee. Inmiddels zijn ook mijn multi city cheques aangekomen en lijken mijn problemen tot het verleden te behoren. Vooralsnog ben ik geprezen met mijn positie in de pyramide.

1 opmerking:

  1. Ik heb het altijd geweten van je. Wat jammer dat de realiteit ons altijd een paar treden doet afdalen :)

    BeantwoordenVerwijderen